5
5
Hoe je klanten niet moet behandelen!!!
Al jarenlang zijn wij een trouwe klant bij Bosch Car Service Vermaat in Hellevoetsluis. Eerst met één auto (Peugeot 5008), gevolgd door nummer twee (Suzuki Splash) en als laatste met nummer drie (Opel Agila). Tot de dag van vandaag, 13 september, tot volle tevredenheid en met alle vertrouwen in de mensen daar. We zijn er altijd goed behandeld en in ruil daarvoor loyaliteit van onze kant. Vandaag zijn we daar geweest om een offerte te vragen voor een reparatie aan de Opel. Onmiddellijk deelde de eigenaar mede dat we niet meer welkom waren met de Opel voor onderhoud. Over het waarom zo dadelijk, voor een goed begrip eerst het verhaal dat hieraan voorafging.
In de weken daarvoor was de Opel niet door de APK heen gekomen en er moest e.e.a. gerepareerd worden. Het is logisch dat bij een auto uit 2011 zich soms gebreken voordoen (in dit geval o.a. de schokdemper linksvoor). De reparaties zijn uitgevoerd en we hebben de auto opgehaald. Er klonk toen een onaangenaam geluid bij het , op een normale manier, nemen van verkeersdrempels en bij oneffenheden in de weg. We zijn hiervoor op 22 augustus terug geweest Vermaat, de auto ging de brug op en er was eigenlijk niets onvolkomens te constateren bij de schokbreker. Wel bleek dat de hoes van de aandrijfas gescheurd was en dat een schokdemper achter vervangen moest worden. Het was niet verstandig om met deze kapotte demper nog veel kilometers te maken, aldus de monteur. De hoes is diezelfde middag gerepareerd en de defecte schokdemper achter kon pas op 11 september vervangen worden. We hadden er geen goed gevoel over om nog zo lang met een defecte schokdemper rond te rijden. De monteur vertelde dat ze het echt heel druk hadden en dat we ons vrij moesten voelen om te kijken of het ergens anders eerder kon. Voor de zekerheid de afspraak toch gemaakt voor 11 september. ´s Middags een garage gevonden die de reparatie de volgende dag kon uitvoeren. Toen we de Opel aan het eind van de dag ophaalden ook meteen gemeld bij de balie dat de afspraak voor 11 september kwam te vervallen. Eveneens gevraagd wat de kosten waren voor de reparatie aan de hoes van de aandrijfas, maar die kosten zouden bij een volgend bezoek in rekening gebracht worden omdat de computer al uitstond. Voor de zekerheid nog aangeboden om de volgende dag te komen betalen, maar dat hoefde niet. Het kwam wel een keer.
Vandaag, 13 september, een offerte gevraagd voor een nieuwe reparatie aan de Opel. Meteen kwam de eigenaar met een vreemde reactie:¨Oh, dat is dat Opeltje¨, meteen gevolgd door het verwijt dat we de schokdemper achter ergens anders hadden laten repareren (nota bene op aangeven van een van zijn eigen monteurs) en dat we niet meer welkom waren met de auto. We hebben de eigenaar later nog gebeld omdat we hier niets van begrepen en hij vertelde dat het bij ons vaker zo ging: diagnose laten stellen en elders reparaties laten verrichten. Een aperte leugen. We begrijpen niet hoe hij hierbij komt. Het is gewoon niet waar. Hij kon, behalve de achterdemper, dan ook geen andere voorbeelden geven.
Waar wij nog steeds niet over uit kunnen, is het feit dat je daar met 3 auto’s in onderhoud bent (met name de Peugeot heeft daar heel vaak ter reparatie gestaan en ik neem aan dat ze daar, terecht, toch wel een aardig bedrag aan overgehouden moeten hebben) en dat ze je niet meer willen als klant omdat je doet wat een monteur je aanraadt. Zo´n benadering en behandeling verwacht je als trouwe klant niet. Helaas is de eigenaar niet voor rede vatbaar.
Vermaat is nu wel het onderhoud van 3 auto´s kwijt. De eigenaar merkte iets op in de trant van dat hij als garage niet de hoofdprijs rekende en dat we daar nog wel achter zouden komen. Alsof Vermaat goedkoop is. We hebben meteen daarna voor de Opel een second opinion gevraagd bij een andere garage in Hellevoetsluis en binnen een kwartier was de oorzaak voor de onaangename geluiden duidelijk. Deze garage gaat nu repareren.
Jammer dat het zo moet lopen. We hadden graag klant gebleven, maar de eigenaar wil ons niet meer. En voor ons hoeft het eigenlijk ook niet meer.
Geplaatst door S. Kipping
op 16 sep. 2024 16:43