5
5
Eind September 2017 kochten wij bij Autounit in Woerden een mooie Volkswagen Multivan 4motion, automaat, bouwjaar 2011, km stand 147.000 voor een prijs ruim 30.000 euro. De wagen voldeed aan al onze verwachtingen (wij waren vooral op zoek naar een vierwieldrive) en had een nieuwe motor met daarop 6 maanden garantie. Een garantie op de gehele auto was niet mogelijk, ook niet (zoals wij later lazen in reviews) met bijbetaling. Dat verbaasde (en verontrustte} ons wel voor zo’n groot aanschafbedrag maar de goede reviews op internet over Autounit trok ons over de streep om deze wagen toch te kopen. De verkooptekst vermeldde : een schitterende Multivan voor nog jarenlang zorgeloos rijplezier. Dit zorgeloze rijplezier duurde precies 3 maanden….
Eind december ontdekten wij min of meer bij toeval dat bij het wegrijden op een wat modderige weg de achterwielen niet meedraaiden wat bij een vierwielaandrijving wel had gemoeten (dit onderdeel hadden wij bij de aankoop niet expliciet gecontroleerd; geen moment getwijfeld dat er iets mee zou kunnen zijn).
Half januari gaan we naar de garage en daar blijkt dat de boordcomputer al sinds oktober 2016 een storing aangeeft dat de vierwielaandrijving niet functioneert. De olie van de Haldex koppeling blijkt totaal verbrand te zijn en wel zodanig dat de pomp etc. vervangen moet worden, totale kosten 2000 Euro.
We hebben hierover contact opgenomen met Autounit om te vragen of ze ons in de kosten tegemoet wilden komen (uiteindelijk hebben we nu wel een nieuwe koppeling) maar het enige wat ze wilden doen was de auto via hen te laten repareren zodat wij € 10,- per uur op het arbeidsloon zouden kunnen besparen: zo’n beetje onze brandstofkosten om daar naartoe te rijden.
Ook onze garage heeft nog contact met ze opgenomen maar het antwoord van Autounit is simpel: u heeft de wagen zonder garantie gekocht, dus wij voelen ons totaal tot niets verplicht. En daar hebben ze gelijk in maar het geeft over de betrouwbaarheid en de service van Autounit wel te denken. Dit moeten ze hebben geweten want waarom gaven ze geen garantie op de auto terwijl dit wel gebruikelijk is en dit blijkbaar aan andere kopers wel wordt aangeboden? U bent gewaarschuwd.
Geplaatst door A. van Brunschot
op 25 feb. 2018 16:31